dijous, 11 de maig del 2017

De l´oralitat a l’escriptura digital: Influència en el nostre marc ontològic

Fent un recorregut pel procés de configuració de l’expressió escrita i la seva influència en el nostre pensament, podrem entendre com aquest model de comunicació i la seva instauració, ha estat un dels elements clau que han determinat els canvis socials i per tant ontològics de la societat occidental.

Així, podem dir que la concepció del món, d’allò que entenem per realitat, ha estat condicionat per la implantació de l’expressió escrita com a forma de transmissió de coneixement. Si amb el llenguatge oral l’home va poder configurar el pensament, el coneixement, amb l’escriptura “el pensament es va fer més abstracte, més analític i es va basar menys en fórmules. La memòria natural va perdre el seu predomini i va ser substituïda per la memòria artificial representada pels documents.”[1]

D’aquesta manera, la independència del text i la seva diferent relació amb el subjecte, determinen una forma d’apropar-se al coneixement diferent al definit per l’expressió oral. Aquesta diferència influirà en la forma en què configurem els processos mentals que analitzen el nostre entorn. Podríem dir que l’escriptura dóna una determinada forma al nostre pensament, de les associacions desordenades passem a l’ordenament de les idees, a la seva objectivació. Tot i això, es fa evident que l’escriptura és una eina comunicativa que no pot suplir en tots els contexts a la comunicació oral. És difícil transmetre el caràcter obert a la interpretació de la verbalització, és a dir, tot allò a veure amb les propietats de l’oralitat no poden ser captades per l’escriptura. Per tant, parlem de contexts i funcions diferents, ja que el text escrit no pot expressar totes les potencialitats del cervell.[2]

Podem dir doncs, que l’escriptura i més concretament el llibre i la impremta, són el símbol de la modernitat i de l’humanisme, de la transmissió cultural i de la conformació “d’una societat urbana altament cultivada, un comerç de llibres molt ben organitzat, i el valor propagandístic del llibre a mans de mecenes i col·leccionistes: el llibre com a símbol de poder.”

No podem oblidar que la cultura escrita, més concretament la definida per la impremta, va regular i fixar les llengües, contribuint a la uniformització nacional i a la centralització governamental,[3] ajudant també al control social i reclamant la seva funció primària com a element d’integració polític. Això vol dir que, només pensant en el suport en què es mou l’escriptura es pot determinar i caracteritzar una societat i per tant, també a l’individu que en forma part. Perquè estem parlant d’escriptura, de la seva funció, però alhora parlem de com aquesta pot ser expressió del pensament o a la inversa, com aquesta pot condicionar el pensament.

És per això que ens trobem davant de les dues vessants que poden categoritzar l’expressió escrita: la seva funció com a eina de coneixement i la seva funció com a eina de control social.

http://iwcenglish1.typepad.com/Wiki_Files/Images/scrollsmall.JPG


Si hem configurat l’expressió escrita fruit de l’adveniment de la impremta com un element que caracteritza la societat moderna, de quina forma l’hipertext pot ser reflex dels canvis socials i ontològics de la nostra contemporaneïtat?

Podem dir que la postmodernitat posa en crisi la racionalitat il·lustrada, que determina les limitacions de l’abast del coneixement humà, i que prioritza l’element  de complexitat en la configuració de la realitat, tant social com individual. Així, la teoria del caos, allò que defineix la complexitat de l’ordre natural, pot també exemplificar l’ordre en que el pensament està estructurat, i a la vegada quedar també paradigmatitzat en la revolució tecnològica que crea la hipertextualitat i que forma part dels canvis socioculturals en que estem immersos.

La redefinició de la comunicació simbòlica entre els humans, producte de la globalització,  és conseqüència de què la informació i la comunicació es formulen en els mitjans electrònics, de què les seves funcions s’organitzen en xarxes que enllacen fluxos d’informació que idealitzen la nostra relació amb la realitat. Aquesta idealització implica una relació diferent de l’individu envers la societat, el que determina un canvi en els codis que defineixen l’organització social. La individualitat en aquest context és com una part del conjunt, on el “jo” “és una construcció social –un seguit de categories, noms, descripcions, màscares, esdeveniments i experiències-, una complexa successió d’abstraccions que canvien contínuament.”[4]

Si partim del pensament com una successió no lineal d’informació, podem dir que l’hipertext permet representar millor la seva forma, ja que la proliferació d’enllaços permet una aproximació a la lectura de caràcter tabular, referint-nos i aproximant-nos a l’associació d’idees. Cada enllaç hipertextual traça camins diferents per a cada lector, adaptant el procés al marc i interessos individuals. Aquesta interacció té també com a conseqüència una reversió d’allò que havíem anomenat com el procés individual de lectura, ja que les nocions de públic i privat tornen a estar subjectes a noves conceptualitzacions degut a l’exposició del privat al públic.

http://blogs.ubc.ca/textology/files/2011/10/hypertext-wordle.png


Les noves formes de comunicació estan donant també com a resultat una evolució en les estratègies textuals i escripturals, que s’adapten al mitjà electrònic i als canals de transmissió d’informació, generant nous recurs expressius, en els que oralitat i escriptura volen exemplificar l’espontaneïtat de l’acte comunicatiu. Per tant, les noves formes de comunicació més les estructures hipertextuals  determinen que “el lector electrònic requereix uns coneixements i unes habilitats específiques diferents de les que hem fet servir fins ara.”[5]

Tot això palesa que si ens trobem en els inicis d’una revolució tecnològica, els canvis socials determinats han de provocar un canvi en les relacions de poder, i per tant, un canvi en la relació del “jo” amb l’entorn. El canvi en les estructures de producció necessita una adaptació social, una adaptació de l’individu al nou marc tecnològic que ha de tenir com a conseqüència, una diferent relació amb la realitat. Per tant, cada context està constret en un determinat marc ontològic, en un procés gradual en que la societat i l’individu formen part d’una estructura en la que la suma dels petits canvis genera la totalitat. Podria ser un exemple paradigmàtic de l’efecte papallona, on en un context no lineal, els petits canvis poden generar canvis estructurals.

Així, si seguíssim la màxima que el pensament depèn del llenguatge, és a dir, que la visió del món està configurada en base a la nostra llengua, a la llengua que parlem, podríem dir que les noves formes d’expressió, paradigmatitzades en l’hipertext, poden donar forma a la nostra visió de la realitat, a la nostra concepció del món. Si a més considerem que la llengua és un producte social, les relacions entre llenguatge, pensament i societat queden estretament connectades. Estem construint un llenguatge que ens ajuda a sobreviure en una societat on la tecnologia té cada dia un paper més important.

D’aquesta manera, els neologismes, el multilingüisme, i els nous suports de lectura conformen, més enllà dels continguts, els fonaments del nou marc ontològic derivat o producte de la contemporaneïtat. Es pot expressar doncs que el “jo” esta adaptant-se a la nova configuració social, al món en xarxa, i alhora també podem dir que les noves formes d’escriptura i de lectura s’adapten al “jo”. Pensament i comunicació social semblen complementar-se i permeten albirar una part del que serà el producte d’aquest canvi.




[1] Campàs i Montaner, Joan. De l’oralitat a l’escriptura digital. Barcelona: FUOC. Pàgina 12.
[2] Campàs i Montaner, Joan. De l’oralitat a l’escriptura digital. Barcelona: FUOC. Pàgina 31.
[3] Campàs i Montaner, Joan. De l’oralitat a l’escriptura digital. Barcelona: FUOC. Pàgina 30.
[4] Castells. Manuel. (2003) L’era de la informació. Barcelona: Ed. UOC.
[5] Campàs i Montaner, Joan. De l’oralitat a l’escriptura digital. Barcelona: FUOC. Pàgina 63

1 comentari:

  1. Jordi,la teva exposició em sembla molt interessant, i molt intensa! Jo discutiria la màxima que “el pensament depèn del llenguatge”, i més aviat diria, amb Sapir, que la llengua reflecteix la visió del món que té cada societat.
    El llenguatge a Internet està adquirint característiques pròpies i està interaccionant amb els altres medis, com l’oralitat i l’escriptura, i ha esdevingut un element més en l’adquisició de la parla. Entenc, doncs, que el llenguatge, que mediatitza la constitució de les nostres consciències, és una via per a què esdevinguem encara més hipertextuals.

    ResponElimina